

Autor: Thierry DE DUVE
Traducere de Virgil Stanciu
Thierry de Duve propune o abordare a artei - moderne - pornind de la readymade-ul lui Duchamp si evidentiind ca este depășită teoria esteticii formulata de Kant (“acest lucru este frumos”), iar reperul trebuie sa fie judecata “acest obiect este artă”.
CUPRINS:
Mulțumiri;
PARTEA I: UNIVERSALUL ȘI SINGULARUL;
1. Arta era un nume propriu (Actul întâi: în care aterizați din cosmos și vă întrebați: ”ce este arta?”; Actul doi: în care împărtășiți necazul omenirii și vă puneți întrebarea: ”ce ar trebui să fie arta?”; Actul trei: în care nu mai sînteți decît dumneavoastră înșivă și știți ce artă vă place și ce artă vă displace; Actul patru: în care dați peste o teorie a artei și vă pregătiți să părăsiți Planeta Modernitate);
2. Se dă cazul Richard Mutt (Prefață; Avertisment; Comparație algebrică; Faptele: Richard Mutt și Louis Eilshemius; Date suplimentare: Richard Mutt și Alfred Stieglitz; Demonstrație? Și mai multe date: Richard Mutt și Alumnii Școlii Cutiei cu Cenușă; Demonstrație?).
PARTEA A II-A: SPECIFICUL ȘI GENERICUL;
3. Readymade-ul și tubul de vopsea (Veriga lipsă; Culoarea pură este pentru pictura pură ceea ce este abstracțiunea pentru artă în general; Readymade-ul este pentru artă în general ceea ce este tubul de vopsea pentru pictura modernă; L'impossibilité du fer; La figuration d'un possible; Diviziunea divizionistă a muncii; Le célibataire broie son chocolat lui-même; Transition);
4. Monocromia și pânza virgină (Cîteva fapte interpretate; Cîteva interpretări factuale; Cîteva fapte reinterpretate; Cîteva reinterpretări factuale; Alte fapte reinterpretate; Alte reinterpretări factuale; O reinterpretare critică; O critică reinterpretată).
PARTEA A III-A: ORICE ȘI TOTUL;
5. Kant după Duchamp (Frumoasele vremuri de altădată; Arta fără estetică versus estetica fără artă; Critica judecății estetice moderne; Modern sau postmodern?);
6. Fă ce vrei (Dada, pivotul; Fă orice ca să...; Fă orice, cu condiția...; Imperativul categoric al artei moderne; Fă orice, în așa fem încât...).
PARTEA A IV-A: DUPĂ ȘI ÎNAINTE;
7. Arheologia modernismului pur (Cu un dram de sare; Despre discipline: modernismul restrîns și cel generalizat; Despre convenții: testare și mărturie; Despre critică: paradigma lingvistică și enunțiativă; Cele patru ingrediente ale maionezei enunțiative; Întâlnirea dintre un obiect și un autor; Întîlnirea dintre un obiect și o instituție; Modernism ”fără pretenții”); A rebours);
8. Arheologia modernismului practic (Cu un dram de sare; Funcția critică a artei și proiectul emancipării; Alternativa Rodcenko/ Bonnard; Proiect versus maximă; Contra Duchamp).
INDEX.