Teatralizarea și reteatralizarea în România (1920-1960)
Autor: Miruna RUNCAN
Autoarea realizeaza o istorie a domeniului teatral in perioada 1920-1960.
Teatrul este, prin definitie, o arta sincretica, un act artistic la a carui realizare participa un intreg complex de factori. Nu pot lipsi, in mod traditional, din aceasta complicata ecuatie, nici literatura, nici muzica ori artele plastica, dar mai nou, nici alte elemente care, aparent nu par sa aiba vreo legatura directa cu spectacolul teatral si a caror prezenta in teatru era IMPOSIBIL de imaginat cu doar cateva decenii in urma.
Miruna Runcan, prin cartea sa, readuce de aceasta data in prim-plan istoria. Departe de a fi o consemnare rece a unor momente de glorie ale tatrului romanesc, lucrarea e construita pe convingerea ca in absenta unei traditii valorificate si revalorificate in permanenta, inovatia, chiar daca nu e IMPOSIBILA, nu poate fi altceva decat imitatie ieftina.
(C.C. Buricea-Mlinarcic)
CUPRINS:
Cuvant inainte
PARTEA INTAI: A teatraliza
1.0. Argument: Optimismul formei si absenta interogatiei
1.1. Genul de trupa, genul de teatru. Chestiunea manageriala
1.2. Sincronizarea cu gandirea teatrala europeana si autonomizarea regiei
1.3. Artisti straini in Romania, artisti romani peste granita
1.4. Evolutia spectacolului teatral in interbelic
1.4.1. De ce spectacolul replica la creatia regizorala
1.4.2. De la spectacolul-replica la stilistica spectacolului
1.4.3. Miza: imaginea scenica
1.5. Jocul ideilor in cautarea regiei moderne
1.5.1. Intrebari si dileme referitoare la statutul institutiei teatrale
1.5.2. Pregatirea actorului si starea invatamantului teatral
1.5.3. Opinii despre arhitectura teatrala, sceno-tehnica, arta iluminatului
1.5.4. Batalia in jurul decorului: catre o suprematie a imaginii teatrale
1.5.5. Spectacol, teatralitate, teatru: catre un nou primat
1.5.5.1. Afinitati elective
1.5.5.2. Arta teatrului este arta regizorala?
1.6. Teatralizarea: o marca sau un catalizator al autonomiei actului taetral
PARTEA A II-A: A reteatraliza. Momentul teatral 1956-1957
2.1. In No Man′s Land
2.2. Structuri, institutii si norme in obsedantul deceniu
2.3. Batalia din presa, o iesire la rampa
2.4. Foc deschis: Consfatuirea oamenilor de teatru
2.5. Fructele unei demonstratii de intentie: cateva spectacole
2.6. Reteatralizarea:o forma de recuperare a autonomiei pierdute
Bibliografie.